Spela Sten, Sax och Påse

Ett gamalt hederligt spel som alltid är kul att köra :)

Det här ska vi göra:

  1. Skapa en ny fil i som du kan skriva in dina Python instruktioner i, namge filen.
  2. Skapa en lista som innehåller värdena 'sten', 'sax' och 'påse'.
  3. Skapa en repetition/loop som spelar hela tiden (tills man avbryter).
  4. Låt datorn välja ett slumpmässigt värde (sten, sax eller påse)
  5. Låt spelan välja.
  6. Kolla om det är samma, skriv oavgjort och fråga om man vill spela igen.
  7. Kolla om spelaren valt sten, agera därefter beroende på vad datorn valt.
  8. Kolla om spelaren valt påse, agera därefter beroende på vad datorn valt.
  9. Kolla om spelaren valt sax, agera därefter beroende på vad datorn valt.
  10. Fråga om man vill spela igen, annars avbyt.

1. Skapa en ny fil i som du kan skriva in dina Python instruktioner i, namge filen.

Börja med att skapa en ny fil, med filändelsen '.py', t.ex. 'sten-sax-påse.py'

Lägg till instruktionerna som inte är utgråade i filen (de andra har du redan skrivit in) och spara. Testa!!


import random

2. Skapa en lista som innehåller värdena 'sten', 'sax' och 'påse'.

Lägg till instruktionerna som inte är utgråade i filen (de andra har du redan skrivit in) och spara. Testa!!


import random

possible_actions = ['sten', 'sax', 'påse']

3. Skapa en repetition/loop som spelar hela tiden (tills man avbryter).

Lägg till instruktionerna som inte är utgråade i filen (de andra har du redan skrivit in) och spara. Testa!!


import random possible_actions = ['sten', 'sax', 'påse']

while True:

4. Låt datorn välja ett slumpmässigt värde (sten, sax eller påse)

Lägg till instruktionerna som inte är utgråade i filen (de andra har du redan skrivit in) och spara. Testa!!


import random possible_actions = ['sten', 'sax', 'påse'] while True:

computer_action = random.choice(possible_actions)

Glöm inte indentering!!!!

5. Låt spelan välja.

Lägg till instruktionerna som inte är utgråade i filen (de andra har du redan skrivit in) och spara. Testa!!


import random possible_actions = ['sten', 'sax', 'påse'] while True: computer_action = random.choice(possible_actions)

user_action = input('Välj ett av (sten, sax eller påse): ') print('Du valde ' + user_action + ', Python valde ' + str(computer_action)+ '.\n')

6. Kolla om det är samma, skriv oavgjort.

Lägg till instruktionerna som inte är utgråade i filen (de andra har du redan skrivit in) och spara. Testa!!


import random possible_actions = ['sten', 'sax', 'påse'] while True: computer_action = random.choice(possible_actions) user_action = input('Välj ett av (sten, sax eller påse): ') print('Du valde ' + user_action + ', Python valde ' + str(computer_action)+ '.\n')

if user_action == computer_action: print('Oavgjort!!')

7. Kolla om spelaren valt sten, agera därefter beroende på vad datorn valt.

Lägg till instruktionerna som inte är utgråade i filen (de andra har du redan skrivit in) och spara. Testa!!


import random possible_actions = ['sten', 'sax', 'påse'] while True: computer_action = random.choice(possible_actions) user_action = input('Välj ett av (sten, sax eller påse): ') print('Du valde ' + user_action + ', Python valde ' + str(computer_action)+ '.\n') if user_action == computer_action: print('Oavgjort!!')

elif user_action == 'sten': if computer_action == 'sax': print('Sten vinner över sax! Du vann!!') else: print('Påse vinner över sten! Du förlorade!')

8. Kolla om spelaren valt påse, agera därefter beroende på vad datorn valt.

Lägg till instruktionerna som inte är utgråade i filen (de andra har du redan skrivit in) och spara. Testa!!


import random possible_actions = ['sten', 'sax', 'påse'] while True: computer_action = random.choice(possible_actions) user_action = input('Välj ett av (sten, sax eller påse): ') print('Du valde ' + user_action + ', Python valde ' + str(computer_action)+ '.\n') if user_action == computer_action: print('Oavgjort!!') elif user_action == 'sten': if computer_action == 'sax': print('Sten vinner över sax! Du vann!!') else: print('Påse vinner över sten! Du förlorade!')

elif user_action == 'påse': if computer_action == 'sten': print('Påse vinner över sten! Du vann!') else: print('Sax vinner över påse! Du förlorade!')

9. Kolla om spelaren valt sax, agera därefter beroende på vad datorn valt.

Lägg till instruktionerna som inte är utgråade i filen (de andra har du redan skrivit in) och spara. Testa!!


import random possible_actions = ['sten', 'sax', 'påse'] while True: computer_action = random.choice(possible_actions) user_action = input('Välj ett av (sten, sax eller påse): ') print('Du valde ' + user_action + ', Python valde ' + str(computer_action)+ '.\n') if user_action == computer_action: print('Oavgjort!!') elif user_action == 'sten': if computer_action == 'sax': print('Sten vinner över sax! Du vann!!') else: print('Påse vinner över sten! Du förlorade!') elif user_action == 'påse': if computer_action == 'sten': print('Påse vinner över sten! Du vann!') else: print('Sax vinner över påse! Du förlorade!')

elif user_action == 'sax': if computer_action == 'påse': print('Sax vinner över påse! Du vann!') else: print('STen vinner över sax! Du förlorade!')

10. Fråga om man vill spela igen, annars avbyt.

Lägg till instruktionerna som inte är utgråade i filen (de andra har du redan skrivit in) och spara. Testa!!


import random possible_actions = ['sten', 'sax', 'påse'] while True: computer_action = random.choice(possible_actions) user_action = input('Välj ett av (sten, sax eller påse): ') print('Du valde ' + user_action + ', Python valde ' + str(computer_action)+ '.\n') if user_action == computer_action: print('Oavgjort!!') elif user_action == 'sten': if computer_action == 'sax': print('Sten vinner över sax! Du vann!!') else: print('Påse vinner över sten! Du förlorade!') elif user_action == 'påse': if computer_action == 'sten': print('Påse vinner över sten! Du vann!') else: print('Sax vinner över påse! Du förlorade!') elif user_action == 'sax': if computer_action == 'påse': print('Sax vinner över påse! Du vann!') else: print('STen vinner över sax! Du förlorade!')

play_again = input('Vill du spela igen (y/n): ') if play_again.lower() != "y": break

Så här ser det ut i sin helhet.


import random

possible_actions = ['sten', 'sax', 'påse']

while True: computer_action = random.choice(possible_actions) user_action = input('Välj ett av (sten, sax eller påse): ')

print('Du valde ' + user_action + ', Python valde ' + str(computer_action)+ '.\n')

if user_action == computer_action:
    print('Oavgjort!!')
elif user_action == 'sten':
    if computer_action == 'sax':
        print('Sten vinner över sax! Du vann!!')
    else:
        print('Påse vinner över sten! Du förlorade!')
elif user_action == 'påse':
    if computer_action == 'sten':
        print('Påse vinner över sten! Du vann!')
    else:
        print('Sax vinner över påse! Du förlorade!')
elif user_action == 'sax':
    if computer_action == 'påse':
        print('Sax vinner över påse! Du vann!')
    else:
        print('STen vinner över sax! Du förlorade!')

play_again = input('Vill du spela igen (y/n): ')
if play_again.lower() != "y":
    break

Bra jobbat!!!

An unhandled error has occurred. Reload 🗙