Meddelanden och Händelser

Här är ett enkelt exempel som jämför användningen av händelser/meddelanden i Scratch och Minecraft: Education Edition:

Scratch:

  1. Öppna Scratch-programmeringsmiljön.

  2. Skapa två Sprites: Sprite A och Sprite B.

  3. För Sprite A:

  1. För Sprite B:

  1. Klicka på den gröna flaggan för att starta programmet.

När programmet körs, när du klickar på den gröna flaggan, kommer Sprite A att sända meddelandet "start_moving". Sprite B kommer att ta emot meddelandet och glida till koordinater (0, 0) under en varaktighet på 2 sekunder.

Minecraft: Education Edition:

  1. Skapa en ny värld i Minecraft: Education Edition.

  2. Öppna "MakeCode"-redigeraren genom att trycka på "C" på ditt tangentbord.

  3. Välj fliken Agent i redigeraren.

  4. För agenten:

  1. I Minecraft öppnar du chattfönstret genom att trycka på "T" på ditt tangentbord.

  2. Skriv "Gå" i chatten och tryck på Enter.

När du skriver och skickar kommandot "start_moving" i chatten, kommer Agenten i Minecraft: Education Edition att ta emot kommandot och gå vidare därefter.

Det här exemplet visar användningen av händelser/meddelanden i både Scratch och Minecraft: Education Edition. I Scratch används "broadcast"-blocket för att skicka ett meddelande från en sprite till en annan, medan i Minecraft: Education Edition används ett chattkommando för att skicka ett meddelande till agenten. Båda händelserna utlöser specifika åtgärder som svar på meddelandet, och visar likheterna med att använda händelser/meddelanden för att kommunicera mellan sprites eller enheter i olika programmeringsmiljöer.

An unhandled error has occurred. Reload 🗙